Kariérní den pro autoobory

Po cestujících občas nacházíme i zubní protézy

Městská hromadná doprava v Praze je nepřehlédnutelnou službou občanům města. Člověka, který služeb MHD nikdy nevyužil, byste hledali asi těžko. Něco málo o MHD v Praze víme všichni. O to zajímavější je podívat se MHD trochu více pod pokličku v rozhovoru s vedoucím oddělení pro rozvojové programy Mgr. Jindřichem Spáčilem, který se rozpovídal nejen o aktuálním dění v dopravním podniku, ale i o vtipných příhodách s cestujícími.

Pět měsíců jste testovali hybridní autobus Volvo, jak se vám osvědčil?

Hybridní autobus Volvo se nám rozhodně osvědčil, nejraději bychom si ho nechali. Samozřejmě,  kromě jiného pro nás byla rozhodující i cena a podmínky dodavatele. Potenciálních dodavatelů jsme měli více, nejen Volvo, nabízel se i Man a další. Se snižováním emisních limitů a se závazky, které máme ohledně hybridních autobusů, volbu velmi vážně zvažujeme. Koho vybereme v téhle chvíli nevím.

Plánujete nákup plně elektrických autobusů?

V současnosti plně elektrické autobusy neplánujeme. Spíše bych řekl, že se budeme ubírat cestou hybridů. Plně elektrická  vozidla jsme měli zapůjčená také, ještě dříve než hybridní, a když jsme porovnali vozidla hybridní a elektrická, hybridní nám ze srovnání vyšla momentálně výhodněji, jak pro cestující, tak pro Dopravní podnik.

Kolik řidičů vám chybí a v čem je příčina jejich nedostatku?

Nedostatek odpovídá běžné fluktuaci. V podstatě máme stálý stav řidičů a řádově odejde každý rok ze zdravotních důvodů, kvůli odchodu do důchodů, ztrátě způsobilosti nebo přechodu k jiným zaměstnavatelům kolem tří set řidičů. V současnosti máme například pro nově příchozí zaměstnance novinku v podobě náborového příspěvku ve výši 50 000 Kč. Stačí, pokud má zájemce řidičský průkaz, průkaz způsobilosti a oprávnění k řízení autobusů.

Jaké benefity řidičům nabízíte?

Dopravní podnik nabízí kromě náborového příspěvků celou řadu benefitů, od nadstandardní délky dovolené a sick days, přes ubytování, pokud ho zaměstnanci potřebují, až po závodní stravování. Máme svoje vlastní lékaře i zubaře. Samozřejmě nabízíme odpovídající mzdu, která přesahuje úroveň konkurenčních společností. Takže myslím, že i po této stránce jsou řidiči, v poměru nebo v souvislosti s ostatními, na tom dobře.

Kolik směn musí řidič autobusu odjezdit za den? Jak jsou směny poskládané?

Pokud bych měl odpovědět na otázku kolik směn, tak jednu. Nemůže dělat více směn za den, ale záleží, jak je ta směna poskládaná. Samozřejmě nejoblíbenější směna je ta, která nemá takzvané mezery. V zásadě existuje asi sedm druhů plánování směn, které  může řidič plánovat a které mu plánuje jeho vozmistr v garážích. Někdo pracuje raději o víkendech, někdo v noci, jiný zase odpoledne. Mezi řidiči jsou pochopitelně i ženy, některé z nich jsou samoživitelky, nebo lidé, kteří se starají o děti a tak dále. I těm se snažíme vyhovět, v zásadě ale nejde vyhovět vždy všem. To není možné.

Jaké vlastnosti musí ideálně řidič autobusu, metra, nebo tramvaje mít?

To jsou tři různé dopravní sekce, ale jedno mají společné, řidič musí mít odpovídající zdravotní stav, musí projít psychotesty, musí být psychicky způsobilý, rovněž nesmí mít záznam v trestním rejstříku. Vše ostatní, například nedostatek zkušenosti v řízení těchto prostředků, zájemce doučíme. Máme vlastní školu, autoškolu na autobusy, na metro i na tramvaje.

S jakými problémy se řidiči autobusů či tramvají musí potýkat?

S velmi rozmanitými problémy, které mohou při přepravě cestujících nastat. Ať už jsou to cestující, kteří neplatí jízdné, cestující, kteří nemají odpovídající oděv, cestující, kteří z různých, například hygienických důvodů do přepravy nepatří a podobně. Na druhou stranu řidič není od toho, aby s cestujícími tyto problémy řešil, je ve stálém spojení s dispečinkem a může k řešení problémů přivolat i městskou nebo státní policii. Řidiči tam skutečně nejsou od toho, aby řešili problémy s cestujícími, náplní jejich práce je řízení vozidel.

Jaká je nejvtipnější příhoda, kterou jste od řidičů slyšel?

Samozřejmě ne všichni cestující jezdí za peníze, někteří si myslí, že MHD je zcela zadarmo a ono to tak úplně není. Tak tedy, když děláme kvůli jízdnímu řádu přepravní průzkumy, při nichž naši  zaměstnanci projíždějí s cestujícími nějakou linku a zaznamenávají, jak cestující nastupují a vystupují, stává se, že cestující na některých okrajových linkách, když to spatří, začnou houfně vystupovat, třeba i v poli.

Máte nějaké statistiky o věcech, které si lidé v MHD zapomněli?

Máme. Nedávno to bylo myslím v deníku Metro, v rozhovoru s naší tiskovou mluvčí. Magistrát má úschovnu nalezených věcí, o které se nikdo nehlásí, a věci nalezené v MHD předáváme také tam. Za poslední zhruba rok to bylo asi tři tisíce věcí. Mezi nálezy byly, kromě běžnějších věcí, také třeba zubní protézy.

Jak jste daleko v plánování linky metra D?

V současnosti se zahájilo hloubení v Písnici. Písnice je plánovanou konečnou stanicí linky D. V letošním roce by měly být dokončeny výkupy pozemků tak, aby se mohlo hloubit směrem k Náměstí Míru. Samotné vyhloubení tunelu je otázkou zhruba dvou let. Horší jsou ty záležitosti okolo, stavební povolení, pozemky a další.

Plánuje DPP v budoucnu nějaké novinky, o kterých byste se rád zmínil?

Doufám, že nadále budeme schopni standardně uspokojovat cca milion cestujících denně. Rovněž doufám, že budeme jezdit včas, za přijatelné ceny předplatních kupónů či tarifů a v čistých vozech. Pokud jde o novinky, čerstvou zprávou je, že byla podepsána smlouva na dodávku linkových mini autobusů, které zajistí dopravu v částech města, kam se běžně velké autobusy nedostanou. Jednou ze značek je SOR, druhou nevím. Celkem jich bude asi osmdesát. Snad tato zpráva potěší.

Děkuji Vám za rozhovor.

Také děkuji.