ČLÁNEK
Nový školní rok
s novým gymnáziem
na Weilovce
V pondělí 2. září 2024 slavnostně zahájilo provoz nové gymnázium v pražské Hostivaři.
Zahájení výuky se zúčastnili významní hosté, radní Magistrátu hlavního města Prahy Mgr. et Mgr. Antonín Klecanda a ředitelka odboru školství a mládeže Mgr. Lenka Němcová.
Gymnázium je součástí Střední odborné školy automobilní a informatiky známé také pod neformálním názvem Weilovka.
Uchazeči si v letošním přijímacím řízení volili specializaci se zaměřením buď na multimédia (Gymnázium multimédií), nebo elektromobilitu (Gymnázium elektromobility).
Žáci gymnázia multimédií se kromě obvyklých všeobecně vzdělávacích předmětů mohou kreativně rozvíjet v předmětech, jako jsou např. grafika, animace, digitální
fotografie, video a zvuková tvorba, kresba a další. Technicky zaměřené Gymnázium
elektromobility poskytuje žákům odborné vzdělání v oblasti alternativních pohonů
vozidel. Propojení gymnázia se Střední odbornou školou automobilní a informatiky
se promítlo i do přípravy vzdělávacích plánů gymnázia, které vytvářeli pedagogové
se zkušeností z oborů multimediální komunikace a autooborů, které se na odborné
škole tradičně vyučují. Jak probíhala příprava na zahájení výuky v novém gymnáziu a co si od něj slibuje jeho ředitel Ing. Milan Vorel, si můžete přečíst v následujícím rozhovoru.
Škola se v letošním školním roce přidala k odborným školám, které ke své nabídce nabízejí gymnaziální vzdělávání. Proč se střední odborná škola při rozšiřování své kapacity rozhodne pro gymnázium?
Důvody jsou dané okolnostmi měnícího se trhu vzdělávání. Musíme reagovat na poptávku nejen ze strany žáků a rodičů, ale i státní správy a samosprávy. Dalším důvodem je rozšíření vzdělávacího portfolia školy. Chceme také zvýšit úroveň, prestiž a ozvláštnit školu nějakou přidanou hodnotou. V neposlední řadě by se dalo říct, že chceme i městské části Praha 15 přispět tím, že lokalitu obohatíme o unikátní, velmi specificky zaměřené gymnázium.

Slavnostní zahájení nového gymnázia na Weilovce
Jak byste zhodnotil přípravnou fázi, personální i materiální, před tím, než jste
gymnázium otevřeli?
Jako náročnou, hektickou, někdy i konfliktní, ale podstatný je výsledek. Jsme tady!
Máte nějakou zpětnou vazbu od kolegů ředitelů či ředitelek odborných škol, kteří
gymnázium otevřeli před vámi? Jaká je tato zpětná vazba?
Ano. Ale to si s prominutím nechám pro sebe.
Nerad bych zde mluvil za ně.
Gymnázium má dvě specializace, z nichž si uchazeči volí už při podávání přihlášek na střední školu. Proč padla volba na tato zaměření?
Rozhodnutí je nasnadě. Navazujeme na tradici, know-how, které jsme si za léta v autooborech a multimediálních a informačních technologiích vybudovali, a nyní ho vlastníme a sdílíme s nastupujícími generacemi. Navazujeme na to, co umíme a co můžeme a chceme posouvat dál.
Jak vidíte budoucnost gymnázií s odborným zaměřením v době, kdy ministr školství mluví o zásadní redukci oborů na odborných školách a směřování k převaze všeobecného středoškolského vzdělávání?
A právě o tom to je. Svět se mění. My se přizpůsobujeme! Je jen otázkou, zda-li je
to dobře. Naše argumenty nestačily, a tak musíme vidět budoucnost ve vzdělávání
s převahou všeobecného obsahu.
Čím myslíte, že bude gymnázium atraktivní v konkurenci ostatních škol v Praze? Co zásadně jiného nabídne žákům?
Myslím, že právě tím svým zaměřením. Mám na mysli obě jeho specializace, které
fungují samostatně, mají své odborné předměty, zároveň mají společný všeobecně
vzdělávací obsah, který je ale také ještě doladěn buď kreativně k multimédiím, nebo
technicky k elektromobilitě. Nabízíme tak nejen všeobecné humanitní vzdělání, ale
i to odborné. Kdo chce vidět i pod pokličku profesního vzdělávání v autobranži nebo
v multimédiích, tak je u nás správně.
Máte z něčeho v souvislosti se zahájením provozu gymnázia obavy?
Od roku 1982, kdy jsem začal pracovat ve školství, jsem se obav postupně zbavoval.
Řídím se heslem: Kdo nic nedělá, nic nezkazí!
Jak byste si přál, aby budoucí absolventi vašeho gymnázia o škole po jejím ukončení hovořili, popřípadě jak by na ni měli vzpomínat?
Byl bych rád, kdyby si řekli: Nezmýlil jsem se. Bylo to správné rozhodnutí. Gymnázium mi dalo šanci do budoucna. Strávil jsem tam čtyři roky a nemusím ničeho litovat.
Článek byl publikován v měsíčníku P15 Hlasatel v čísle 10/2024.