rozhovor
NETVOR.CO
Účinkující:
Edina Csörgöová (Head of Operations)
Jan Holan (Backend vývojář)
Michal Voráč (CEO a spoluzakladatel Netvoru)
Krátké představení – Co vaše firma dělá?
Edina: Děláme zakázkový vývoj webu a mobilních aplikací, a to jak pro startupy, tak i velké korporace, máme pestrou paletu. Weby dostáváme z fáze myšlenky až do finálního produktu. To znamená, že se věnujeme designu, ať už grafickému či specifikaci, vývoji, testování, nasazení a údržbě produktů.
Jak vznikla firma?
Michal: Extra nápad tam nebyl, spíše jsme potřebovali vydělat peníze a podnikání se nám zdála jako dobrá, nezávislá cesta, kde jsme sami páni svého osudu. Zkrátka nás vždycky bavilo vytvářet weby a webové aplikace, tak jsme to jednoduše začali nabízet dalším lidem za úplatu.
Kdy vznikla firma?
Michal: V roce 2014, funguje tedy 7 let.
Co je vaše pozice ve firmě?
Edina: Já jsem tu vlastně nejnovější, u Netvorů jsem 2 roky a dělám Head of Operations, což znamená, že řeším všechny provozní věci, aby firma fungovala. To znamená personální věci, najímání a rozvoj zaměstnanců, tak i finance a prakticky když přijdou nějaké problémy, tak to řeším s majitelem firmy, aby se oni mohli věnovat obchodu a vývoji.
Honza: Jsem u Netvoru 5 nebo 6 let a oficiálně jsem back-endový vývojář. To znamená, že programuji weby, aby fungovali, ale aby byli šeredný :-). Aby dobře vypadali, to udělá potom někdo jiný. Jinak jsem taky analytik, takže řeším analýzu a design nápadů, aby to, co tvoříme dávalo smysl před tím, než to začneme tvořit.
Michal: Taky jsem chtěl ještě doplnit k Honzovi, že se skromně nezmínil o tom, že se věnuje herním mechanismům, hernímu designu atd. To je vlastně něco, v čem je pro nás Honza speciální, vyvíjí hry ve volném čase a má vystudovaný právě herní design a nám to pomáhá k těm klientům přicházet s nápady, jak ty uživatelské zážitky tvořit mnohem lepší a s lepšími výsledky, díky právě těmto herním mechanismům.
Honza: Mám hru, která aktuálně vzniká, ještě není vydaná. Dá se najít na Steamu, což je herní platforma pod jménem Sillicon Rades.
Michal: Společně s kamarádem Tomem jsme tehdy v tom roce 2014 Netvora založili. Dnes mám hlavně na starosti abychom měli co dělat, měli zakázky, dobré dlouhodobé vztahy s klienty, které už máme a většinou s ostatním mi pomáhají mnohem v schopnější kolegové.
Komunita – Jaká je u vás pracovní atmosféra?
Edina: Atmosféra je přesně to, co vidíte tady – je i u nás v práci. Samozřejmě tím, že řeším personál očekávám, aby dodržovali nějaké standardy odevzdávání na čas, logování času a dodávali kvalitní kód. Máme některé zásady, ale jsme všichni na kamarádské úrovni, takže si rádi zajdeme společně na pivo anebo si zahrát volejbal. Není to takové, že přijdete do firmy a nikdo vás nevítá, je to prostě přátelská atmosféra a každý názor je důležitý s tím že jsme malá firma víme že každý má svůj přínos a dokáže posouvat firmu dál.
Michal: Snažíme se vytvořit prostředí kde bude fajn pracovat, kde v zásadě všichni děláme to, co nás baví. Pevně v to věřím a doufám a chceme to udělat s minimem dohadování se.
Máte tipy pro začínající firmy, jak docílit (pohodové) přátelské atmosféry?
Edina: Berte lidi, u kterých opravdu vidíte, že tam chtějí jít. Ti, kteří chtějí dělat tu práci pořádně a kvalitně vám tam zůstanou a v tu chvíli se vám ta atmosféra vytvoří, jelikož máte jednotný cíl.
Michal: U nově vytvořených týmů je také důležité rozdělení zodpovědnosti, ať je jasné, kdo dělá, co a ať je tam je nějaký způsob, jak rozhodovat spory. Ať se neděje, že nějaké věci leží uprostřed a nikdo neví, kdo za to může nebo kdo co rozhoduje.
Práce na dálku a zaměstnanci | Jak velká je vaše firma?
Edina: Je nás přibližně 15 lidi s tím, že v Praze sedí 10-12 a externistů máme i víc až 20, kteří vlastně pracují full remote, takže nejsou z Prahy, ale jsou členové našeho týmu. Naše firma je hodně flexibilní, když už si ověříme lidi, věříme si navzájem a víme že je dobrý vývojář, tak máme třeba i teď lidi, kteří jsou už měsíc a půl na kanárských ostrovech, takže výhoda toho pracovat v IT firmě je, že když ukážete, že jste dobrý tak se s námi dá domluvit na té flexibilní spolupráci.
Full Remote byl u vás možný i před Covidem nebo byl zaveden až po něm?
Edina: Vždy byla možnost odjet i na půl roku do zahraničí, ale nebyl nikdy jako full remote, že bychom měli vývojáře, který sedí v Praze a odjede na 3 roky a nevidíme ho. To jsou vysloveně externí pracovnici.
Michal: Ten Covid nás v zásadě nijak neovlivnil, IT vývoj se dá dělat odkudkoliv když máte počítač. Kdybych měl udělat střih před Covidem a po Covidu tak se nám zhoršila morálka v docházení, ale jen maličko. Předtím jsme trávili v průměru třeba 3 dny v týdnu v kanceláři a po Covidu 2 dny. Zbytek se pracuje z domova.
Edina: Ale člověk rád přijde do práce, protože se tam vytvářejí ty myšlenky, když máte tu šanci se s těmi lidmi stýkat, tak přichází více nápadu a můžeme se i více posouvat společně.
Pro zájemce o praxe u Netvoru – Jak se k vám dostat?
Můžete jít na stránku www.netvorship.cz/ s tím, že když bude opravdu vážný zájem, tak určitě něco vymyslíme a přizpůsobíme to kandidátům. Stáž, jelikož to je střední škola, by byla směrovaná na léto, aby lidi mohli docházet.
Podmínky k přijetí na praxe | Jak zvýšit šanci přijetí?
Je to spíše o tom, na jakou pozici by se hlásil, kdyby to byl vysloveně vývojář, tak určitě čekáme nějaký background, že už se o to zabývá i mimo školu a že má ty základy. Když to bude nějaký stážista, který chce vidět, jak fungují ve firmě procesy, tak tam žádná podmínka není. Je to spíš o tom abychom viděli, že ten člověk má opravdu o to zájem, je učenlivý a snaživý.
Plný úvazek | Je u vás důležitá vysoká škola?
Vůbec pro nás není důležité, jestli má vystudovanou vysokou školu. U nás sice mají skoro všichni vystudovanou vysokou školu, ale vůbec to u nás nemáme v podmínkách, je to hlavně o praxi, když uvidíme, že se o to zabývá a programuje a naprogramoval takový a takový web, tak je to pro nás hodnotnější než nějaký diplom.
Jak se vám líbilo na naší škole?
Edina: Příjemně nás překvapila, jak vybavení a prostory, tak i studenti byli zvídavý. Za nás se i rádi do budoucna vrátíme.