Kariérní den SŠAI

Ing. Tomáš Chytil

Rozhovor s Tomášem Chytilem

NEJDE O TO, ABYCH KLIENTY VODIL ZA RUKU

V rámci kariérního dne jsme na naší škole měli možnost přivítat mnoho odborníků z různých odvětví, kteří mají cenné zkušenosti ze světa podnikání. Jedním z nich je i Tomáš Chytil. Ve zkratce o něm můžeme říct, že je úspěšný marketér, podnikatel a osobní kouč. Pracoval s firmou jako je Pilsner Urquell, 3M a dalšími. Nejedné značce pomohl růst a vyvíjet se. Je zakladatelem firmy Bright Band, která pomáhá tvořit značku firmám jako je například Trelleborg. Nepoložit mu alespoň hrstku otázek by znamenalo, že se sami připravíme o cenné know-how. Povídali jsme si tedy s ním a o zajímavý rozhovor rozhodně nechceme připravit ani vás.

Rozhovor vedla: Barbora Szemanová | I2.C

Na svém webu jste uvedl, že jste se chtěl stát sportovním moderátorem, co vás nakonec přesvědčilo vydat se jinou cestou? 

Byla to asi kombinace tlaku rodičů a okolí, kdy mi bylo naznačováno, že jsou i jiné cesty. Neměl jsem v té době jasnou představu, takže jsem se nechal z části ovlivnit. Snažím se nelitovat svých rozhodnutí, ale občas mi vrtá hlavou, jestli jsem se vydal správnou cestou.

 

Ve vašem medailonku jste napsal, že jste studoval rok na univerzitě v Bruselu, proč jste jel studovat až do Bruselu?

Byla to taková náhoda. Skončil jsem vysokou školu ekonomickou a měl jsem před státnicemi. Objevil jsem nabídku ročního pobytu, která se mi poměrně líbila. Že to bylo v Bruselu byla náhoda. Pro mě bylo důležité, že kurz byl v angličtině.

 

Vaše nová firma s názvem Bright Band je poměrně známá, na jakou značku, které jste pomohl růst, jste nejvíce hrdý?

Firma funguje dva roky, značek zatím  tolik nebylo. Zmínil bych značku Trelleborg. U ní jsem docela hrdý na to, co se podařilo. Po letech, kdy se Trelleborg nestaral o zaměstnaneckou značku, jsme připravili program aktivit pro zaměstnance, který měl úspěch.

Za vaší kariéru jste toho stihl hodně a kdejaký marketér by vám vaše portfolio mohl závidět. Stalo se přesto i něco, co vás v profesním životě negativně ovlivnilo?

Asi nejhorší zážitek, který mám pořád hluboko usazený, se stal, když jsme byli v Anglii s Plzeňským prazdrojem a budovali jsme jeho obchodní tým. Když jsme tým dobudovali, došlo ke změně vlastníka, který měl jiné představy o tom, jakým způsobem chce v Anglii pivo prodávat. Museli jsme celý tým zase propustit. Dodnes si dobře pamatuji, jak jsem svolal schůzku, kde jsem lidem, které jsem nedávno najímal, musel oznámit, že si musí hledat novou práci.

Osobní kouč musí být zajímavá práce. Chodí k vám lidé, kteří jsou „vyhořelí“ a hledají, jak začít znova žít, nebo i lidé, kteří mají aspoň trochu jasné cíle a vědí, s čím potřebují pomoct?

S lidmi, kteří by vůbec nevěděli, co chtějí, jsem zatím nepracoval. Myslím, že vyhořelí lidé si vyhledají spíše pomoc psychoterapeuta. S lidmi, kteří ve své kariéře nevědí jak dál, ale pracuji opravdu často.

Nabízíte krátkodobá a dlouhodobá setkávání. Co vám osobně vyhovuje více, pracovat s klienty po delší nebo raději kratší dobu?

Jde o domluvu, většinou doporučuji pět sezení. Nejde o to, abych je jako kouč vedl dlouhodobě za ruku, ale pomohl jim co nejdříve najít cestu. 

Kdy jste dostal první impuls vydat se cestou osobního kouče?

Týká se to mé osobní zkušenosti, kdy jsem vlastně končil v jednom z předchozích zaměstnání. Najal jsem si tehdy sám kouče, a práce kouče mě natolik oslovila, až jsem si řekl, že by mě to také bavilo. Poté jsem sám absolvoval kurz osobního kouče.

 

Mít za sebou i před sebou tolik projektů musí být časově náročné. Jak to zvládáte sladit se svým osobním životem?

To je problém. Protože jde o podnikání, jsou období, kdy je práce hodně, a to i o víkendech. Už jsem například musel rušit i dovolenou. Potom ale zase přijdou období, kdy je projektů méně a času více.

Napsal jste o sobě, že máte rád volejbal a knížky. Jaké knihy čtěte nejraději?

Nejraději mám příběhy. Souvisí to i s marketingem, kde všechny značky mají svůj příběh.

 

Proč by si lidé měli vybrat, ať už jako kouče nebo tvůrce značky, zrovna vás?

Myslím si, že s firmami a rozvojem značek už mám určité zkušenosti. V koučinku je to hlavně o tom, jestli si zákazník sedne s koučem lidsky a jestli mezi nimi vznikne důvěra. Těžko se to popisuje slovy.

 

Mate ještě nějaký cíl, kterého byste chtěl dosáhnout?

Zásadní, asi můj životní cíl, je naplánovat si život tak, aby mě práce bavila a já ji nevnímal jako povinnost.