Kariérní den pro autoobory

KDYŽ JE PRÁCE ZÁROVEŇ VAŠÍ RODINOU

O společnosti Volvo Truck a novinkách v oboru jsme si v rámci kariérního dne na odloučeném pracovišti na Libuši povídali s regionálním manažerem společnosti, panem Peterem Palkem. Po vzájemném představování a vyhledání klidného koutu jsme se pustili do konverzace. Pojďme se v následujícím textu ohlédnout za tím, o čem byla řeč.

Čím se ve společnosti Volvo Truck zabýváte?

Jako manažer mám na starosti Středočeský kraj, pobočku v Čestlicích, kde je Volvo Truck, další v Loděnici u Berouna je dualbrandový servis a provádí opravy jak Renaultu, tak Volva, a servis v Klecanech. V Čestlicích opravujeme tahače a nákladní vozidla. V Klecanech návěsovou techniku. Máme tam odpovídající vybavení. Dílna má 1400 čtverečních metrů a osm stání. V Čestlicích pracujeme ve dvou směnách. Zákazníkovi poskytujeme 24 hodinovou servisní službu v rámci celé Evropy, i asistenci. Provádíme běžnou údržbu i speciální opravy, jako jsou výměny agregátů, opravy motorů, máme klempírnu s rovnací stolicí OSAM a také elektromagnetickou indukci. Jsme schopni provádět i složité rovnací úkony. Jsme klíčový servis pro společnost Student Agency. Zhruba polovina jejich vozového parku jsou autobusy Volvo, podvozky a španělské nástavby Irizar. My jsme při uvedení nového typu autobusu, modelu i8, řešili garanční opravy v rámci autorizace značky Irizar. I tímto směrem se společnost Volvo Truck ubírá. Na pobočce v Čestlicích není tak markantní počet oprav návěsové techniky, protože tu dílnu vytěžujeme našimi tahači. V Klecanech se to má obráceně.

Jak dlouho funguje Volvo Truck na našem trhu?

Na trhu jsme od roku 1996. Začalo to paradoxně v PEMA Klecany, kdy přijelo první auto. Takže PEMA byl první servis Volvo. V průběhu let se staly určité změny. Nejmarkantnější v roce 2013, kdy se dealerům rušily veškeré privátní servisy a v dnešní podobě máme vlastní servisní síť bez těch privátních. Všech sedmnáct servisů v republice jsou naše vlastní. Je nás pět regionálních manažerů. Přibližně každý měsíc se pravidelně setkáváme. To má výhody, jsme schopni si říct, co nás trápí, jsme schopni o tom komunikovat, za toto jsme vděční. Oproti naší konkurenci je obrovskou výhodou to, že když přijde zákazník a koupí si u nás tahač, kdekoliv v republice má stejné servisní platební podmínky, jaké si nastavil zde na centrále.

Jaká je každodenní práce mechanika, její složitost? Jsou to přeci jen velká auta.

Osobně si myslím, že dnes je mnohem těžší práce na osobním vozidle. Když mám tahač a potřebuji demontovat převodovou skříň kvůli výměně spojky, mám prostě 15 tunový jámový hever a manipulační vozík. Mechanik nepracuje hrubou silou, fyzicky to ani nejde. Zato u osobního vozidla musí převodovku vyndat vlastní silou. Co se týče těch technologií, dnes se podle mě i prolínají. Neplatí už, že náklaďák je nenáročný. V nákladních vozidlech máme systémy stejné jako v osobních,včetně telematiky a podobně. V principu to lze porovnat i v rámci kvalifikace. Snažíme se mechanikům poskytovat potřebná školení, máme  školící středisko, lektory, kteří vypisují aktuální kurzy. 

Ptal jsem se, protože nemám dobré osobní zkušenosti. Měl jsem brigádu u jiné značky než Volvo a byl jsem nespokojený. Spoustu věcí jsme museli dělat bez přípravků, prostě nebyly, prý bylo zbytečné je kupovat, když jsme to zvládali bez nich. Hodně úkonů jsme prostě dělali ručně. 

Hm, tak to není příjemné. Mám za sebou šestnáct let praxe v Mercedesu na Chodově a vím, že to není vždycky růžové, ale dnes si zaměstnanci mají možnost vybrat. Všichni se o ně pereme, takže ten, kdo má chuť pracovat, je u nás vítán, a věřím, že pokud je to člověk, který si dokáže zmapovat situaci a trh a inzerci, pak si zvládne najít práci, která mu bude vyhovovat. Mě udivuje naopak to, že jsou dnes ještě servisy, které se k lidem chovají, jak popisujete.

Ačkoli to tak nevypadá, u nás na škole máme i ženy. Dokázal byste říct, zda by byla ve společnosti Volvo Truck nějaká práce, kam by se dokázala dostat žena?

Určitě, máme i pozice administrátorů, recepčních, HR.

My máme i slečny lakýrnice.

Lakýrnice! My jsme měli také ženy dokonce i na dílně. Máme přizpůsobené šatny, toalety, takže je ta možnost. Většinou to ženy ale potom vzdaly. Nevím, jestli to je z důvodu mužské přítomnosti a převahy, ale ta alternativa je a že ženy mohou tu práci vykonávat.

Když bych přemýšlel, kde se ucházet o místo, proč bych se měl zajímat o Volvo Truck?

Máme tým, který je živým organismem. Můj tým nepřijme člověka, který k nim charakterově nesedí. Jsem pyšný na to, že ti lidé se společně scházejí, ať v létě na vodu, na podzim na kolo, nebo v zimě na lyže. Pak také… jsme Švédská firma a je v nás skutečně trochu znát kus Švédska. Je to prestižní značka. Naši lidé spolu stráví v pracovním týdnu skutečné více času než s rodinou, dobrá atmosféra je základ.

Taková druhá rodina.

Přesně tak. Staráme se o lidi v rámci školení. Určitě je nenecháváme zaostávat. Snažíme se je zdokonalovat. Co dál? Otázka finanční. V porovnání sekce nákladních a osobních aut, v té osobní není tolik peněz. Když to vezmu obráceně, zažili jsme případy, kdy se hoši rozhodli, že půjdou do osobní sekce, a pak se vraceli, protože  jsou tam značné rozdíly.

Jaké jsou u Volvo Truck možnosti kariérního růstu?

Vždycky záleží na člověku, na tom, jaké má cíle. Máme lidi, kteří se nechtějí dále zdokonalovat, nechtějí kariérní postup, jsou rádi, že jsou, kde jsou. A naopak máme lidi, kteří se snaží posouvat. Máme kolegu, který si prošel zkušeností od řidiče, majitele logistické firmy, až po mechanika a mistra. Možnost kariérního postupu je, záleží jen na člověku.

Také bych se rád zeptal na něco víc k těm vozidlům, k autobusům i náklaďákům. Proč si vybrat zrovna Volvo?

Proč si koupit Volvo? No…

Kromě toho, že je to tedy srdcovka.

Ano, ano, to samozřejmě. U nákladní sekce to ale nemusí být vždycky srdcovka. My jsme hrdí na to, že máme kvalitní výrobek. Snažíme se také posouvat technologie. Sice s tím jdou ruku v ruce i určité nedostatky, ty ale aktivně řešíme. Jde také o vysokou úsporu paliva. Co se týče technologií, dnes máme turbokompaudní motor, který pomáhá přidávat kroutící moment na setrvačník, takže šetříme palivo. Máme nový “StepD” motor, který je hospodárnější. Takže úspora paliva, servisní síť, a pak i cena vozidla.

Požadují zákazníci vozidlo jen jako obyčejný nástroj k přepravě z bodu do bodu, nebo jde i o pohodlí řidiče?

To jste řekl hezky, ostatně jste si sám i odpověděl. Situace je taková, že na trhu řidiči nejsou, takže bývají situace, kdy zaměstnavatel koupí vozidlo podle požadavků řidiče. Má příslib, že zaměstnanec do jeho společnosti nastoupí. Volvo, Man, to je jedno, ale tohle jsou věci, na které se dnes dbá.  Dnes je to tak, že se na vůz dávají opravdu zbytečnosti jako světelné rampy, dopředu klokaní klece, a to jen proto, že se to líbí řidiči. Snažíme se, aby řidič měl komfort, který požaduje.

Evropská Unie má až neúprosně přísné předpisy, které se dotýkají těch, kteří vozidla kupují. Jak je to s vámi v servise? Některé úkony jsou v současnosti mnohonásobně složitější právě kvůli předpisům.

Třeba snižování CO je prostě dáno, my jsme to přijali jako výzvu. Na trh jsme proto přišli s novým vozidlem na LNG (Liquid Natural Gas = tekutý zemní plyn). To, že je plyn kapalný, je v porovnání s CNG (Compressed Natural Gas = stlačený zemní plyn) u dálkové dopravy zásadní, protože nájezd 1200 km na nádrž se vyplatí. A my normy plníme. Pro nás je to složitější, protože musíme mít speciální nářadí, vyškolené lidi, vybavení dílny, protože ten plyn stoupá vzhůru, chová se jinak než LPG (Liquid Petroleum Gas = kapalný ropný plyn, propan-butan). Museli jsme do toho vybavení investovat nemalé peníze. Pro švédskou mentalitu je důležité životní prostředí, takže recyklujeme vozidla, materiály. Jsou firmy, které tlačí na to, aby byly 100% ekologické. Kupují bioplynky, které napěchují listím a větvemi, nechají je zplynovat a z toho čerpají energii. My s tím pracujeme a je to pro nás opravdová výzva.

Jaká je podle vás budoucnost autobusové či nákladní přepravy?

Z hlediska autobusové přepravy je to tak, že i velké firmy se snaží byznys směřovat na železnici. Pravda, v autobuse přepravíte 59 lidí, ve vlaku 400, s podobnými náklady. Rozdíl je evidentní. Co se týče dálkové přepravy, obáváme se nějaké krize, podobné jako v automotive. Přibližně 50% našich zákazníků automotive zajišťuje, mám na mysli přepravu dílů. Pro nás je to tedy ožehavé téma. Čekáme, co se bude dít. Vývoj totiž ovlivní i dění v servisech.

V současnosti se skloňuje elektromobilita. Vy jste zmínil LNG, neplánuje Volvo něco jako elektro kamion? Tesla se snaží vyrobit elektro tahač. Co třeba nákladní hybridy?

V sekci velkých aut je to složitější, už z hlediska akumulátorů a podobně. Nicméně hybridy máme už dnes . Má je Volvo Group jako takové, samozřejmě i v sekci od Renaultu je to dodávka Master Z.E., která je plně elektrická, což ale snižuje užitkovou hmotnost, protože baterky něco váží, takže do ní nenaložíte tolik. Na druhou stranu tím snížíte značce emise. Pro nás je skutečně mimo elektriky cestou i plyn. Uvidíme, kudy se bude vývoj ubírat, plyn jako alternativa pro nás zůstává zásadní.

Díky za rozhovor!