SVĚT AUT
Kamera! – Jedeme po čtvrté! – Akce!
Je tomu již pár týdnů, co byla představena nová velice důležitá škodovka. No jistě: Nová Škoda Octavia v pořadí ve své čtvrté generaci. Nebo už páté? Jak se to vezme…
Octavum čili osmý
Budeme-li naprosto přesní, pak je správně druhá varianta. Současná Octavia je již pátým zástupcem mladoboleslavské automobilky s tímto jménem. První Octavia z 60. let byla důkladnou inovací modelu Škoda Š440, známého jako „Spartak‟.
Jméno „Octavia‟ má původ v latině. Bylo odvozeno od slova „octavum‟, což znamená osmý. Upravený Spartak byl totiž v pořadí osmým modelem v poválečné éře znárodněné automobilky.
Co nám to z tebe roste?
Toť vše z historie, pojďme si teď představit nového hráče. Nová Octavia více než kdy dříve stírá mezeru mezi třídami. Těžko říct, kam novou Octavii zařadit, jestli stále mezi kompaktní vozy, které bezpečně délkou přerůstá, nebo mezi střední třídu. Je to prostě ‒ alespoň z tohoto pohledu ‒ klasická škodovka: auto s větším kufrem a na pomezí tříd. Model na délku měří bez ohledu na karosářskou variantu ‒ které budou již standardně dvě, liftback a kombi ‒ shodných 4659 mm. Šířka je u obou variant větší než u předchůdce o 15 mm, tedy současných 1829 mm. Výška se liší s ohledem na karoserii v rozmezí 2 mm mezi 1468 a 1470 mm. Rozvor náprav zůstal ale věrný své třídě a činí stejně jako u 3. generace 2686 mm. Vnitřní rozměry se zvětšily v průměru o 5 mm. Velikost zavazadelníků u obou variant opět narostla. Liftback má nyní magickou hodnotu 600 litrů, kombi (tradičně pojmenované Combi) má o dalších 40 litrů více. Pro spoustu lidí jsou tyto bezedné jámy na místě prostoru za zadními sedadly jednoznačným lákadlem.
Novoty…
S přesunem směrem ke střední třídě dostala Octavia také tomuto modelu dosud neznámou výbavu. Namátkou zmiňme třeba třízónovou klimatizaci, LED světlomety s technologií Matrix, head-up display a mnoho dalšího. Z hlediska revoluční techniky, tedy nejen z důvodu rozmazlování cestujících, je to třeba užití plug-in hybridní technologie. Takovým modelem je pak Octavia iV.
I zavedené pořádky…
Použitá technika je standardem pro koncernové vozy. Nápravy vpředu jsou typu McPherson, vzadu je dle motorizace použita jednoduchá torzní nebo víceprvková náprava. Pod přední kapotou najdete běžné motory od 1,0TSI s 85 kW, přes 1,5TSI po zážehový vrchol 2,0TSI se 140 kW. Pro příznivce vznětového motoru si škodovka připravila také verzi s 2,0TDI v několika výkonových variantách (85, 110, 147 kW). K dispozici je ovšem také plejáda různě elektrifikovaných motorů a verzí. Pro určité motorizace je dostupná i verze mild-hybridní se 48V soustavou. Pomyslným vrcholem, co do technické propracovanosti, je Octavia iV s 1,4TSI (115 kW) a elektromotorem (75 kW), která má kombinovaný výkon 150 kW. Převodovky nově již obsahují minimálně 6 rychlostních stupňů (manuální i DSG/automatické – dle verze) nebo i 7° (DSG/pouze automatické). Zajímavostí je novinka v podobě nového voliče automatické převodovky, který funguje na principu shift-by-wire, tudíž mu stačí opravdu maličký volič.
Těšíte se na ni?
Prodej nové verze bude zahájen na počátku roku 2020. Jako první přijde překvapivě (společně představená) verze kombi. Základní cena modelu bez příplatků v současné době se základní výbavou Ambition vyjde na 636 900 Kč, což není zrovna málo, avšak v takto vybaveném voze najdete již většinu věcí, které by mohly k soužití s vozem ledaskomu stačit. Další výbavové stupně a kombinace s motory i karoserie liftback přijdou v příštím roce. Konfigurátor modelu byl již na internetových stránkách Škoda Auto spuštěn.