reportáž
Inspirace pro moderní školu
Školství je veliké téma. Názory na něj nás často rozdělují. V jednom se snad ale shodneme. Je to snaha naučit sebe sama a děti ve školách pracovat s moderními technologiemi. Může nám přitom být trochu líto, že se u nás nekoná žádný z významných veletrhů zaměřených na vzdělávací technologie. Pokud chcete být v tomto opravdu in, nezbývá než vyrazit třeba do Londýna nebo o něco blíže k našim německým sousedům.
Již tradičně se v Kolíně nad Rýnem konal veletrh vzdělávání Didacta. V rámci vzdělávací akce, pořádané společností AV MEDIA SYSTEMS, navštívila veletrh skupina pedagogů, mezi nimi i zástupci škol, které spadají pod naši městskou část. Spolu s tisíci dalších účastníků veletrhu zhlédli naši učitelé ukázky inovativních technologií, o jejichž uplatnění by měli zájem i v učebnách svých základních či středních odborných škol. Zajímavé byly například robotické stavebnice, na nichž si žáci mohou ověřovat míru zručnosti a programování. Jako z říše snů působilo vybavení moderních laboratorních učeben určených k výuce elektrotechniky s měřicími stoly a panely, které bezezbytku umožňují obsáhnout výuku spojenou například s elektromobilitou. Jejich nepochybnou výhodou je vysoká míra modulárních řešení, která pak školám umožňují ušít si učebnu doslova na míru specializacím, které se v dané škole např. v rámci elektrotechniky vyučují.
Kromě pomůcek pro seriózní výuku však veletrh pamatoval i na relaxaci a wellbeing žáků a studentů (pozn. red.: wellbeing znamená v doslovném překladu „blahobyt“ a jedná se o celkový stav fyzického, duševního, emocionálního a spirituálního zdraví a pohody člověka). Vystavovatelé prezentovali systémy, pomocí nichž se žáci sice učí, činí tak ale spíše hrou, soutěží v hodu míčem na správnou odpověď. Učebna se pak rázem mění v hřiště, kde se svými znalostmi soutěžíte se spolužáky. Snad nejobsáhlejší kategorii vystavovaných produktů tvořily programy pro výuku jednotlivých předmětů a vzdělávacích témat na tabletech a jiných mobilních zařízeních. Hojně zastoupeny byly také pomůcky pro výuku ve virtuální realitě. Technologie již nyní umožňují, aby škola nahradila zastaralou laboratorní učebnu pro chemii tzv. VR brýlemi, v nichž mohou žáci ve 3D realitě provádět např. chemické pokusy bez zdravotních rizik.
Díky podobně inspirativním akcím a spolupráci s různými dodavateli technologií do škol zahájí v září letošního roku výuku nově zřízené gymnázium se specializacemi na multimédia a elektromobilitu v Hostivaři. Škola bude v blízké budoucnosti v rámci rozvojového projektu vybavena moderními modulárními učebnami se 3D stěnou, fotoateliérem, nahrávacím studiem, sety VR brýlí apod. Nemusíme mít tedy obavu, že by naše školy za moderními trendy, běžnými na západ od našich hranic, zaostávaly. Když jsme se zeptali účastnice veletrhu, která reprezentovala jednu ze základních škol v Praze, zda dlouhá cesta do Kolína n. R. stála opravdu za to, neopomněla zmínit právě velkou míru podnětů k vybavení škol, které po návratu jistě budou zrát v hlavách všech, kteří veletrh navštívili.
Pokud budete chtít na vlastní oči spatřit, jak vypadá moderně vybavená škola, s mírnou nadsázkou lze říct, že není třeba jezdit až do Kolína. Přijďte se podívat na některý z příštích dnů otevřených dveří třeba zrovna na již zmíněné nové gymnázium multimédií a elektromobility Weilovka v Hostivaři, které je také dlouholetým domovem pro již tradiční učňovské a odborné maturitní obory. Zde se totiž moderní vzdělávací technologie reálně dostávají ke slovu.