článek

Historie českého herního průmyslu

Videoherní průmysl je jedno velké téma. Většina lidí si představí velké týmy pracující několik stovek až tisíc hodin u počítačů, aby vytvořily hru, kterou si lidé zahrají na pár hodin a poté ji smažou, prodají nebo ji někam schovají a už si jí nikdy nezapnou. To vše je omyl.

Herní studia vytvářejí hry, podle toho, co daná komunita od studia očekává. Máme tu různá studia, která servírují, každý rok jedno, a to samé a pořád ne-li více se jim to vyplácí. Za zmínku tu je série FIFA, NBA, F1 a další sportovní tituly. Nemusí se, však jednak o opakování daného typu. Může se též jedna i o úplně něco nového. Společnost Ubisoft nám od roku 2007 přinesl několik dílů dobře hodnocené série Assassin’s Creed, která následně změnila žánr a přivedla další typ hráčů k její značce. Blizzard se svým Diablem, Starcraftem a Warcraftem dokázal, že lidi mají rádi RPG a real-timové strategie. Tyto a další studia jsou tu s námi již několik let a za svoji dobu přinesli nejeden klenot.

Ale co Česko? Jak se daří nám na poli videoherního průmyslu? Máme nějaké tituly, které by mohly konkurovat zahraničním dílům? Nebo si jen necháme servírovat hry, odjinud?

Pokus o první české hry sahá až do přelomu 70. a 80. let, kdy hry neobsahovaly grafiku a tvůrci je nebrali vážně. Tyto hry vznikaly pro počítače SM 52/11. V 80. letech začaly vznikat pro osmibitové hry, a to především pro počítače ZX Spectrum, PMD 85 a Atari. Značná část těchto videoher se inspirovala západními tituly a vznikaly klony her jako Flappy, Manic Miner, Penetrator. Zároveň taky vznikaly naše vlastní hry jako 3D Mikrotron, Město robotů, Hlípa atd. Nejoblíbenějším žánrem tehdejší doby byli textové adventury. Jednalo se o jednoduché adventury, které neobsahovaly grafiku a pro postup dál jste psali pokyn, co by měla udělat vaše postava a výsledek vašeho zadaného příkazu se poté objevil na obrazovce. Nejznámějším tvůrce těchto textových adventur byl František Fuka. Napsal takové klasiky jako byl Indiana Jones a Chrám zkázy, Indiana Jones I a II a Tetris 2. Po roce 1989 se začala herní scéna v ČR komercializovat. Vznikly dvě herní vydavatelská studia: Proxima – Software a slovenský Ultrasoft. V 90. letech se opustilo od textových adventur a obliba se přesunula, ano uhádli jste správně k adventurám. V tomto desetiletí vzniká herní firma Vochozka trading, která distribuovala na Atari Svěťáka Boba.

Jednalo se o první českou distribuovanou hrou. Hra byla z pohledu vlastních očí, ovládala se velkými šipkami v dolní části obrazovky. Dále se distribuce přesunula i na systémy MS-DOS a Windows. Tehdy byla distribuována první česká celoplošně komerční hra na PC – Tajemství Oslího ostrova. Poté následovali hry jako Sedm dní a sedm nocí, Dračí historie a Gooka. Gooka byla point-and-click adventura, která vznikla na motivy knihy Gooka a dračí lidé napsanou Richardem Evansem. Následovali další adventury jako Horké léto, Dreamland a poté přišlo RPG Brány Skeldalu.

 Vyšla celkem další dvě pokračování – Brány Skeldalu 2: Pátý učedník a Brány Skeldalu: 7 mágů. Mezi nejznámější logické české hry té doby zařaďme také Vlak, Achtung die Kurve! a Boovie. V roce 1998 vyšla hra, která dala základ nejpopulárnější české sérii adventur – Polda. 

Přesuňme se nyní z našich českých hájů a lesů i do mezinárodních vod, kde se první úspěšnou hrou stala Hidden & Dangerous z roku 1999 od studia Illusion Softworks. Říká vám něco tohle jméno? No to by mělo, protože tahle parta poté stála za vznikem legendárního taxikáře / mafiána Thomase Angela ze hry Mafia: The City of Lost Heaven. Poté se ozvalo studio Bohemia Interactive Studio, které přineslo hit s názvem Operace Flashpoint. Jednalo se o realistickou střílečku zařazenou do fiktivních bojových konfliktů. Bohemia Interactive Studio stálo i za zrodem hry Gravon – vojenský simulátor, který se dá brát za předchůdce Operace Flashpoint. Firma ALTAR Interactive v roce 2001 přinesla nejznámější českou real-time strategii Original War. V roce 2003 temná adventura pod názvem Black Mirror slavila veliký úspěch v zahraničí – u nás je známa pod jménem Posel Smrti. V témže roce Illusion Softworks uvedlo titul, který domiloval herní scéně – Vietcong, kde jste v roli vojáka Hawkinse bojovali ve Vietnamu. Illusion Softworks začali sužovat problémy, které vedly k odkoupení studia firmou Take-Two Interactive a poté došlo k následnému přejmenování na 2K Czech. Bohemia Interactive Studio dodnes svoji pozici udrželo a soustředilo se na vývoj úspěšné herní série Arma – vyšly celkem 3 díly s tím, že Arma 3 v současné době dostává další patche a updaty. Od roku 2009 jsme zažili další herní výbuch, a to od studií Amanita Design (Machinarium – jednoduchá adventura s nádhernou grafikou), SCS Software (Euro Truck Simulator – simulátor ježdění s kamionem) a mobilní vývojáři her Geewa a Madfinger Games. V roce 2013 vyšlo přes 40 českých her. A velmi úspěšnými hrami v roce 2018, které vyšly byly Kingdom Come: Deliverance (hra zasazená do středověku s realistickým bojovým systémem a životosprávou), Beat Saber (VR hra, kde jste do rytmu sekali barevné kostky) nebo Chuchel (krásna adventura od Amanita Desing, stojící za hrami – Machinarium, Samorost a Botanicula). 

Ano i my Češi jsme tedy dobří v herním průmyslu. Pojďme si tedy sem napsat pár her, na které bychom neměli zapomenout: Ve stínu havrana, Bulánci, Cold War, Painkiller: Overdose a na závěr Vlak. Tak co? Jste nakonec rádi, že i my jsme dokázali vyprodukovat dobré hry a udělat si jméno do světa?