SVĚT AUT

Čtvrt století pro Felicii

Felina, Felda, Felinka nebo Feluša. Letošní rok je opět rokem mnoha výročí a důležitých událostí, které se týkají aut, autoprůmyslu nebo motorismu celkově. Zde se ale budeme věnovat pouze jednomu z nich, a to výročí klasiky – Škodě Felicii.

Škoda Felicia je osobním automobilem vyráběným v letech 1994 až 2001, přičemž v roce 1998 byla provedena její zásadní modernizace. Menší modernizace se uskutečnila již v roce 1996, kdy se do výroby zavedly dveřní výztuhy a jiné prvky zvyšující bezpečí pasažérů. K novému pojmenování, které nahradilo starší název Favorit, vedl tvůrce vysoký počet změn, jež se udály jak na samotném modelu, tak i v automobilce jako takové. Své nové jméno si model vypůjčil od nádherného kabrioletu z 60. let, jehož název je odvozen buď od latinského „Felicis‟, které znamená „šťastnější‟, nebo  také od latinského „Felicitas‟ znamenající „plodnost‟. V průběhu času se vyráběly hatchbacky s pěti dveřmi, kombíky se jménem Combi se stejným počtem vstupů do kabiny, užitkové varianty Pickup a VanPlus. Z posledně jmenovaných byla odvozena volnočasová varianta se jménem Felicia FUN.

Zrození Felicie

Felicia byla prvním modelem, na kterém byl patrný vliv koncernu Volkswagen jako nového majitele a partnera. Model vycházel z předchozího typu Škoda Favorit, byl však modernizován. Nešlo jen o modernizaci designu, která byla opravdu radikální jak vně, tak i uvnitř vozu, ale také o úpravu podvozku a jeho částí. Na modelu se pracovalo již od roku 1991, kdy VW koupil  ve Škodovce podíl. S tím se váže příběh, kdy i páni inženýři z Wolfsburgu zjistili, nakolik je Favorit dobrým autem a že chce jen „dotáhnout k dokonalosti‟, načež se zavedlo do výroby pověstných 548 zlepšení Favorita. Stále to ovšem nebylo ono, a tak vývoj směřoval dál k Felicii. Právě díky blízkému příbuzenství s Favoritem se Felicia stala jedním z největších modelů segmentu B (Favorit náležel do segmentu C, což jsou kompaktní vozy). Výroba nového modelu Felicia byla odstartována o devět dní dříve než došlo k představení novinky veřejnosti dne 26. října 1994. Toho dne byla tehdejším primátorem Janem Koukalem 20 minut po desáté hodině dopoledne na Karlově mostě v Praze pokřtěna vodou z Vltavy trojice nových modelů vyvedených v barvě trikolory. 

Centimetr sem, centimetr tam

Felicia měří na délku 3,85 metru, kombíky 4,2 metru, rozvor byl pro oba modely totožných 2,45 metru a do šířky a výšky se oba rozpínaly a tyčily stejně: 1,63 metru, respektive 1,41 metru. Jak Pickupy s nástavbou (délka 4,16 m), tak i VanPlusy se tyčily do výšky více, přesněji 1,83 metru. Váha nového modelu činila 920 až 1060 kilogramů podle druhu karoserie a verze, což je celkem slušná hodnota. Co se týká prostoru v zavazadelníku, tam měl hatchback se svými 272 (respektive 976) litry oproti konkurentům své doby a třídy opět navrch. O kombi s 447 (respektive 1366) litry prostoru ani nemluvě.

Co je tady nového?

Vlivem koncernu VW jsme se dočkali několika kladných změn a inovací. Rozhodně se sluší připomenout, že i Škodovka „za rozumnou cenu‟ se tenkrát díky VW dostala k technologiím jako je ABS nebo airbagy. Po velkém faceliftu v roce 1998 mohl mít model až čtyři airbagy, což ve své třídě a kategorii bylo nevídané. Mimo to mohla Felicia disponovat klimatizací, palubním počítačem, elektricky ovládanými předními okny i zrcátky, předními vyhřívanými sedadly, centrálním, později i dálkově ovládaným zamykáním, střešním oknem a mnoha dalšími prvky. Stejně tak se novoty udály i pod kapotou. Felicia sice převzala motory z posledních Favoritů s jednobodovým vstřikováním benzinu a výkonem 40 nebo 50kW, hned v roce 1995 však přibyly koncernové motorizace 1,6 MPi s výkonem 55kW a pro spořivé řidiče volba atmosférického dieselu 1,9D o výkonu (z dnešního pohledu úsměvných) 47kW. Následujícího roku došlo ke zlepšení motorů 1,3 litru od Škody, které místo jednobodového dostaly vícebodové vstřikování benzínu, čímž vývojáři docílili zvýšení točivého momentu motoru na 99, respektive 106 Nm.

To je make-up, sestřičko 

Modernizace se v roce 1998 projevila hned na několika místech. Zmíněným počtem airbagů to opravdu neskončilo. Když se v roce 1996 představila Octavia, nastavila nový designový směr značky, který nabrala i Felicia. Byla to, jak se ve všech dobových reklamách hrdě hlásalo, „Felicia s novou tváří‟. Designérům se jejich práce povedla. Změn bylo poměrně hodně ‒ od výraznější masky chladiče se svislým žebrováním, přes přední světlomety, nárazníky nově již v základní výbavě v barvě karoserie, až po změny ve vzorníku barev a vzhledu ráfků litých kol.

Felicie Ukazuje sraNdičky ‒ FUN

Jako kapitolu samu lze brát v úvahu Felicii FUN. Jednalo se o volnočasový Pickup s posuvnou řadou sedadel za řidičem. Opravdu působivý kousek se zajímavým nápadem. Vyráběl se pouze ve třech dvou-barevných kombinacích: žlutě-žlutá (šlo o stejnou barvu, ale označením byla dvoubarevnou kombinací), žlutě-oranžová a žlutě-zelená. Karoserie byla vyvedena ve žluté barvě a doplňky byly v barvě jiné. Opravdová nádhera!

Sportujeme!

Škodovka a její oddělení Motorsport byly také aktivní v rámci motoristického sportu. Po poslední výhře a titulu mistra světa v kategorii Formule 2 v roce 1994 ještě se starým Favoritem se ve škodovce rozhodli pro změnu. Se svou novou verzí Felicia Kit Car bodovala Škoda na soutěžích rally po několik let (Konkurentem se jí stal Renault,  který se pustil do stejného projektu, kdy přesedlal z Formule 2 na rally.). Motorů bylo v průběhu tří let produkce (1995 až 1997) vcelku dost. Na závodní okruh vyrážela Felicia Kit Car s klasickým 1,3 OHV, který se ale dočkal mnoha změn v podobě jiného sání a vstřikování paliva EFi, čímž se ladiči motorů dostali až na 108kW. Téměř ve stejnou dobu byl uveden model s motorem 1,5 litru, který vycházel z „třináctistovky‟ a měl výkon 115, později 122kW. Na konci roku 1996 byla 1,5 nahrazena motorem 1,6 (od VW) vyladěným oddělením Motorsportu na 128kW. Motory byly vždy kombinované se šesti-stupňovými manuálními převodovkami.
V roce 1997 na Rally Monte Carlo se začala pomalu vyhlížet Octavia Kit Car s dvoulitrovým motorem. Objevila se však poprvé  až na rally ve Finsku v témže roce. Byla ovšem ještě nedokonalá a tak Felicia závodila dál, až do rally v Austrálii, kde končila její celosvětová kariéra.

Rozmazlování v základu? Ani náhodou!

Standardní výbava modelu LX (pro motory MPi to bylo LXi) nebyla bůhvíjak bohatá. První Felicia neměla ani centrální zamykání, ani posilovač řízení, otáčkoměr byste také hledali v přístrojovém štítu marně. Naproti tomu vyšší GLX (GLXi) byla vybavena o něco lépe, měla už otáčkoměr a později i centrální zamykání. S postupujícími léty se  standardní výbava rozšiřovala a na samém konci výroby modelu měly Felicie pro většinu trhů i airbag řidiče, centrální zamykání, silnější motory a posilovač řízení. Mimo to vznikaly i mnohem lépe či odlišně vybavené edice.

Něco jinak, něco speciálního

Výroba Felicie byla obohacena o mnoho speciálních edic, ke kterým se vztahovaly určité kombinace barev, designu litých kol nebo velkoplošných krytů kol, různé kombinace čalounění interiéru a potahových motivů. Mezi nejznámější patří například edice Sport line v červené či černé metalické barvě, edice Trumf s rozšířenou výbavou, kouzelně vybavené modely Magic a Magic 2, oblíbené zelené metalické a tmavě-fialové metalické Mystery, bezpečné a výbavou napěchované Safe line a Family a z počátečních let třeba speciálka jménem Atlanta (inspirována olympiádou v Atlantě) s výběrem z červené, zelené a modré barvy s atraktivnější výbavou. Za nejzajímavější ovšem lze považovat edici Laurin&Klement. Jednalo se o hatchback i kombi postavené na modelu před modernizací. Model vznikl při oslavách sta let Škody v roce 1995. Pouhý rok po uvedení na trh dostal model téměř veškerou výbavu, která byla v ceníku k dostání. Měl ABS, oba čelní airbagy, střešní okno, palubní počítač, elektrická okna i zrcátka, vyhřívání sedadel, centrální zamykání, otáčkoměr, ale především šedé kožené čalounění sedadel a dveří. Stejně jako výjimečné čalounění interiéru měla i karoserie exkluzivní modrou metalickou barvu a lité disky 14” kol. Hatchback měl pod kapotou 1,3 MPi s výkonem 50kW, kombi pak silnější jednotku 1,6 MPi s výkonem 55kW.

Všechno jednou skončí

Celkový počet vyrobených kusů dosáhl 1 401 500, z čehož bylo přes 915 tisíc hatchbacků a bezmála 352 tisíc Combi. Od roku 1999 se vyráběla nástupnická Škoda Fabia, první model automobilky navržený i vyráběný nejmodernějšími technologiemi pod plnou kontrolou koncernu Volkswagen. Felicia přesto zůstala oblíbeným modelem veřejnosti ‒ nejen kvůli své ceně, která byla  oproti novému modelu nižší, ale i kvůli prostornosti. Zavazadelník Fabie nedokázal nabídnout tolik, jako nabízela starší Felicia. Konec výroby modelu Felicia nastal až 20. června 2001, kdy z výrobní linky továrny ve Vrchlabí sjela poslední Felicia. Hatchback v bílé barvě.

Prohlédněte si galerii: