rozhovor

Česká spořitelna dává šanci prodávat své nápady

Rozhovor s personalistkou pro IT oddělení České spořitelny paní Lucií Čapkovou

Jak jste se vypracovala k vaší nynější profesi?

Začala jsem hned po škole. Mým prvním zaměstnáním byla personální agentura, kde jsem začala bez velkých znalostí. Vystudovala jsem ale pedagogiku a andragogiku, takže jsem k tomu měla celkem nakročeno. Začínala jsem od pozice researcher, v níž jsem hledala vhodné kandidáty, poté jsem byla konzultantkou, což znamená, že jsem už vedla pohovory s kandidáty a měla portfolio svých klientů, o které jsem pečovala. Byl to vyloženě automobilový sektor, mými klienty byli např. Škodovka, Continental a jiné významné společnosti. Pak jsem se jednoho dne rozhodla jít do interního HR. Nechtěla jsem být jenom v personální agentuře, být jen dodavatelem kandidátů. Chtěla jsem vyloženě vidět ty nastupující lidi, kandidáty, jak se pohybují přímo na pracovišti, kde se s nimi můžete potkat a kde vidíte, jak vytvářejí nějaké hodnoty. V rámci Spořitelny, se mi to naštěstí podařilo a pracuji zde jako IT náborář, i když jsem IT nikdy předtím nedělala.

Přikláníte se spíše k čerstvým absolventům, nebo preferujete lidi s předchozí praxí?

Musím říct, že u IT dáváme šanci spíše IT juniorům, které si rádi vychováme a kteří pak mohou růst.

Jsou u vás možné praxe pro studenty?

Určitě, praxe u nás možné jsou, v rámci IT i jinde. Samozřejmě nebudu mluvit mimo IT sektor, ten mi není tak blízký, ale ano, i kolegové mimo IT sektor mají nějaké stáže a programy. V rámci IT máme neplacené stáže, kdy u nás můžete být na měsíc nebo čtrnáct dní, ale myslím, že měsíc je relevantnější. Za celý měsíc se stihnete porozhlédnout po oddělení. Většinou necháváme na iniciativě studenta, ať aspoň zhruba řekne, co by chtěl dělat, co by ho bavilo, a my ho pak případně umístíme do oddělení, kde by se mu mohlo líbit. Mí služebně starší kolegové z týmu s ním udělají v průběhu měsíce kolečko, přičemž si ten člověk osahá, co by ho bavilo nebo zajímalo. Ve chvíli, kdy u něj objevíme potenciál pro zaměstnanecký poměr, buď na plný nebo částečný úvazek, můžeme si plácnout.

Proč by studenti měli jít právě k vám, a ne do jiné banky? Jaké jsou pro ně případné benefity?

Spořitelna je teď vnímaná jako moderní banka. Možná jsme se neuměli marketingově navenek až tak prodat, ale myslím si, že se na tom teď usilovně pracuje. Řízení je v současnosti vyloženě agilní, což vnímám jako velké plus. Zároveň máme řadu krásných benefitů, řekla bych přímo nadstandardních. Nabízíme stravenky v hodnotě 110 Kč na každý pracovní den, máme pětadvacet dní dovolené, pět dní tzv. sickdays, můžeme nabídnout širokou škálu kávy. K pozici s plným úvazkem můžeme dát roční bonus s patnácti procenty, máme MultiSport kartu, jsme největší bankou v ČR s dceřinými společnostmi, takže nabízíme zvýhodněné produkty i u nich. Spořitelna je docela štědrý zaměstnavatel, můžeme si dovolit i různé akce pro posilování pracovních týmu. Asi před půl rokem organizovala Spořitelna pro všechny své zaměstnance obrovský koncert pro deset tisíc lidí na výstavišti v Praze, kam mohl každý zaměstnanec se svým doprovodem. Navíc provozujeme bezvadnou kantýnu s výbornou dotovanou kávou. Zároveň musím dodat, že v rámci již zmiňovaného IT pracujeme s nejmodernějšími technologiemi a do IT vybavenosti se investují velké peníze.

Mám na vás poslední dotaz. Jako studenty informačních technologií nás zajímá software, který používáte. Zeptám se možná ještě obecněji, jaké informační technologie nacházejí u České spořitelny uplatnění?

U nás najdete docela velkou plejádu všech možných programů. V rámci celé banky fungujeme asi na 360 aplikacích, což není málo. Většina z těch aplikací běží v Linuxovém prostředí. Kvůli tomu tam máme samozřejmě různé pozice. Data analytici se například věnují SQL. Užíváme nějaké SAS nástroje, vizualizační nástroje apod. Testeři by měli mít znalost SQL a UML. Naši vývojáři pracují buď v Javě nebo C++, C, nebo objektově orientovaném programování. Vývojáři spíše ty aplikace upravují, než vyvíjejí, záleží na oddělení. Ještě bych chtěla na naší bance vypíchnout, že jakoukoliv roli u nás vnímáme – oproti třeba nějakému vývojářskému oddělení nebo start-up firmě spíše tak –, že požadujeme přesah do těchto softwarových dovedností. Chceme, aby lidé dokázali komunikovat, uměli se bavit se zákazníkem, uměli prodat svoje nápady.

Děkujeme za zajímavé odpovědi a přejeme České spořitelně šťastnou ruku při výběru IT specialistů, kteří, jak se zdá, jsou pro práci banky nepostradatelní. Přejeme také mnoho obchodních úspěchů.