recenze
Skyrim VR: Vynikající 4D hra, nebo jen zajímavý experiment?
The Elder Scrolls 5: Skyrim je hráčskou komunitou již notoricky známý:
Svět sžíraný občanskou válkou, vnějšími vlivy napjatých vztahů mezi dvěma velmocemi, nesčetnými klany banditů, upírů a nekromantů a k tomu všemu ještě návratem draků, jejichž jediným cílem je získat zpět jejich nadvládu nad smrtelníky. Nirn a konkrétněji Tamriel je světem temného fantasy. Vládne zde magie nad technologií. Démoninad božstvy. A meče nad pery. Je to zvláštní svět plný zvláštních věcí, kde by člověka nemělo překvapit ani to, že na něj nějaký pes promluví. Ale co kdybychom se na něj mohli podívat trochu jinou čočkou?Konkrétně dvěma. Skyrim VR, vydaný již přes čtyři roky zpět a developovaný stejně jako jeho monitorový předchůdce společností Bethesda nabízí nejen úplně nový zážitek, ale i další políčko do již téměř všemi známé otázky: „Kolikrát je Todd Howard schopen hráčům prodat tu úplně samou hru?“ Pro ty, jež hru a příběh neznají, malá rekapitulace: Probouzíte se v popravčím voze, nevíte kdo jste, kde jste ani proč tam jste, pouze to, že jste byli tam, kde jste zrovna být neměli. Těsně před vaší popravou se objeví drak, jež zničí tvrz a dá vám tím možnost utéct. Ve své cestě za snahou zabránit dalším útokům a snaze pochopit, co se to vlastně stalo a dál děje, zjišťujete, že jste legendárním válečníkem známým také jako Dragonborn/Dovahkiin, drak s tělem člověka/člověk s duší draka a tím začíná vaše cesta za záchranou Skyrimu. Je to hra se silným příběhem a ještě silnější atmosférou, jež dokázala mnoho hráčů vtáhnout do hry na stovky, možná i tisíce hodin díky provedení lokací, mistrovsky zvládnuté orchestrální hudbě, bohatostí na úkoly a téměř nevyčerpatelnou znovuhratelností.Otázkou však je, zda–li 4D prostředí má šanci něco nového hře přidat a jestli by nebylo lepší hru nechat na obrazovkách?A faktem je, že nové vydání bylo skutečně schopno jedné zásadní věci: Atmosféry.Virtuální realita má jednu úžasnou vlastnost: Vtáhnout hráče do hry. A SkyrimVR tuto schopnost ještě utvrzuje.Když tuto hru hrajete, už nemáte pocit, že postavu legendárního válečníka pouze ovládáte, ale že se jí i stáváte. Že přímo v tom světě skutečně jste a že skutečně bojujete.Atmosféra hry opravdu funguje úžasně. Bethesda si již od s prvním vydáním hry skutečně dala práci s tvorbou map a již v té době prostředí působilo energií fantasy tak unikátní, že na popsání dojmů z některých lokací by nevystačila ani kniha.A když jsem se po desíti letech vrátil zpět do lokací jako Blackreach a mohl jsem tu podivnou, temnou a mimozemsky vypadající oblast prohlédnout „na vlastní kůži“, naskočila mi doslova husí kůže.Rovněž i pocit z charakterů je nepopsatelný. Když se totiž na vás shora shlíží mohutný ledový troll, o dvě hlavy vyšší, než vy, nebo když po vás skáče obrovský pavouk, běhá vám mráz po zádech a skutečně je před sebou cítíte (a to i málem včetně hniloby na jejich srsti).Autentičnost prostředí však rozhodně nekončí jen u map a nepřátel.Po souboji totiž přichází rabování a s ním přichází i část, kterou jsem si na VR verzi neskutečně oblíbil.Když jsem totiž hrál displejovou verzi, tak předměty, které pro mě měly hodnotu jsem prostě vzal a zbytek neřešil. Ale ve VR verzi jsem si skutečně dal ten čas, vcítil jsem se do světa, prohlížel jsem si předměty, které pro mě měly hodnotu, odhazoval to, co mě nezajímalo, popíjel medovinu, která stála na stole, těžkal jsem si měšce zlata –skoro, jako bych je vážně držel v ruce. Skoro.Zde totiž přichází první problém hry a tím je, že se jde pořád o tu samou hru, jen s tím, že je přenesena do virtuální reality.Nic se v ní nemění. Grafika je stále stejná a především mechaniky jsou naprosto totožné.A musím uznat, že jsem pocítil značné zklamání, když jsem se dostal do věznice v Helgenu, stoupl jsem si před zamčenou celu s úmyslem jí vyháčkovat zámek a místo drobné minihry, kde bych si před ten zámek kleknul a skutečně ho začal vylamovat svými pohyby se mi namísto toho před obličejem zjevil vymodelovaný vzor zámku, který jsem otevřel za pomocí tlačítek na ovladači. Žádný pohyb nebyl zapotřebí. A nebyl to ojedinělý případ. Na naprosto žádnou akci ve hře, kromě soubojů, není možné použít fyzický pohyb, pouze namíření na objekt a zmáčknutí akčního tlačítka. Při otevírání dveří, při pohybem páky, při rozbalování vaků, či při sbírání rostlin. A hře to nesmírně ubližuje. Atmosféra prostředí skutečně existuje, ale jedině ve chvíli, když jste ideálně co nejdál od jakýchkoliv aktivovatelných struktur. A vzpomínáte si, jak jsem mluvil o braní předmětů do ruky? Ve skutečnosti to funguje tak, namísto toho, aby se vám vážně vložily do dlaně, že vám před tou dlaní levitují, či nedejbože před špičkou dvoumetrového meče, když jej zrovna držíte. A když už je skutečně do ruky vezmete, tak vám rovnou zmizí do inventáře. A když jsme již toto téma začali, tak i samotné souboje nejsou nic moc. Souboje s obouručními zbraněmi vesměs fungují tak, že jednou máchnete, pak se kryjete, než znovu máchnete. Se dvěma zbraněmi bezhlavě šviháte, dokud nepřítel neleží nehybně na zemi. Se štítem do nepřítele neustále mlátíte a tím ho držíte v nekonečném “stun locku”. S magií většinu útoků minete a na zbytek vám nestačí dostatek Magiky.A jediný soubojový styl, který skutečně musím ocenit, je styl s lukem, který získal svou vlastní mechaniku. Luk ve VR opravdu funguje úžasně. Dobře se s ním střílí, dá se s ním lehce naučit, je uspokojující, když se vám povede zasáhnout nepřítele na vysokou vzdálenost a je obecně dobře provedený. Tedy pokud se nerozhodnete rychle pouštět a znovu natahovat šípy, poté se z něj trochu stává lehký kulomet.Hra také, kromě problémů, které sama vytvořila, s sebou přinesla i bugy ze Special Edition, ze které sama vychází.Jsou sice z většiny vtipné a nijak vás v postupu neomezují, ale to neznamená, že hře nadávají ne úplně nejlepší obrázek.Hra obecně trpí na neochotu Bethesdy pořádně na hře zapracovat, ostatně jako vždycky, a dalo by se to nazvat i leností.Toto všechno a k tomu i fakt, že hra stojí 1 500 Kč (60 €) je schopné mnoho lidí odradit a to zcela pochopitelně.“Proč bych kupoval předraženou, líně zpracovanou VR verzi bojové hry, která sama ubližuje vlastní atmosféře z boje i všeho ostatního, když jí ještě ke všemu již mám na počítači?”Hru se však lehce daří zachraňovat moderské komunitě, která nejen že, jako vždycky, je schopná do hry přidávat blbosti nejpestřejších barev, ale i opravuje a přidává mechaniky, díky kterým hra nabývá na živosti.Avšak otázkou je, zda–li je pro hru skutečně dobrou vizitkou, že si jí koupíte za přestřelenou cenu jen pro to, aby jste jí ještě vylepšili mody lidí, kteří je dělali naprosto zdarma?A ještě lepší otázkou je? “Vyplatí se vůbec jí koupit?”Mou odpovědí je, že ano, pokud je zrovna ve slevě.Možná ze mě mluví pouhá nostalgie, ale já se hrou skutečně nejsem nespokojen.Avšak podotýkám: Pouze pokud si jí chcete koupit na headsety spojené s počítačem a Steamem. V žádném případě si jí nekupujte na PSVR z jednoho prostého důvodu: PSVR verze nepodporuje mody. Což já považuji za naprostou ostudu ze strany Bethesdy. Nejen, že nejsou ochotní hru, která je čtyři roky stará, vylepšit, navíc je zcela zjevné, že není ani dokončená. Nejsou ani schopni podporovat ty, kteří mají zájem to udělat za ně (a navíc zcela zadarmo).Je to ten fakt, kterýmě na hře štve ze všeho nejvíc, a to nejen proto, že sám jsem jeden z těch, kteří SkyrimVR mají na Playstationu, ale i proto, že je to naprosté pohrdání vlastní komunitou a já jsem kvůli tomu měl opravdu velký problém rozhodnout, zda–li se zakoupení hry vážně vyplatí.
Verdikt: 3/10 Hru doporučuji během velkých slev, ale ne na PSVR.