svět kolem nás

Příležitost, která se neodmítá:

Nebojte se vystoupit

z komfortní zóny,

říká Vladimír Hruban z Microsoftu 

 

Dříve účastník pilotního ročníku, nyní vede program Microsoft Studentské Trenérské Centrum (STC) pro naděje a budoucí inovátory z řad českých studentů. O tom, jaké to je pracovat v Microsoftu a vést a inspirovat osmdesát lidí v seberozvoji.

Do tohoto programu jsem se hlásila minulý rok a za tu dobu, co jsem jeho součástí, jsem se naučila spoustu nových věcí a poznala skvělé přátele. Dnes máte tuto příležitost také. Přináším vám rozhovor s  Vladimírem Hrubanem, leaderem celého programu a produktovým manažerem ve společnosti Microsoft. 

Ahoj Vláďo. Jak začala tvá láska k Microsoftu? 

Začalo to v roce 2012, kdy začínalo Studentské Trenérské Centrum v tom dnešním formátu, pilotním ročníkem pro 30 studentů z celé České republiky. V té době jsem studoval gymnázium a do toho jsem byl dálkově na konzervatoři. Tehdy jsem se IT ještě moc nevěnoval. Zajímaly mne počítače, bavily mne, ale nečekal jsem v té době, že někdy půjdu IT studovat. Myslel jsem, že půjdu dělat práva nebo něco takového. 

Ahoj Vláďo. Jak začala tvá láska k Microsoftu? 

Začalo to v roce 2012, kdy začínalo Studentské Trenérské Centrum v tom dnešním formátu, pilotním ročníkem pro 30 studentů z celé České republiky. V té době jsem studoval gymnázium a do toho jsem byl dálkově na konzervatoři. Tehdy jsem se IT ještě moc nevěnoval. Zajímaly mne počítače, bavily mne, ale nečekal jsem v té době, že někdy půjdu IT studovat. Myslel jsem, že půjdu dělat práva nebo něco takového. 

Do hodiny k nám tenkrát přišla učitelka, povídat o programu od Microsoftu, jestli si to někdo nechceme zkusit. A jelikož jsem vždycky byl člověk, který má rád nové příležitosti, tak jsem si řekl, že to zkusím. Očividně byla moje motivace dobrá, zaujal jsem a v prosinci 2012 jsem byl v rámci celostátního kola vybrán do pilotního ročníku Studentského Trenérského Centra. Tam to celé začalo a to mi hodně změnilo život. Začal jsem věnovat spoustu času seberozvoji v rámci digitálních technologií a postupně jsem se rozhodl, že chci jít na vysokou školu spojenou s technologiemi, takže jsem šel na Vysoké učení technické v Brně.  

S Microsoftem jsem spolupracoval nejdřív jako Student STC dva roky a po absolvování mi bylo v rámci maturitního ročníku a poté vysoké školy nabídnuto jednak místo v programu Microsoft Student Ambassadors, jednak v roce 2015 jít učit soft skills v rámci STCčka. A protože mě to hodně bavilo, začal jsem postupně české STC přebírat od Education manažera Karla Klatovského (který nad programem ale i nadále drží záštitu) a postupně přednášet pro slovenský sesterský program ŠTC. Postupně jsem si kvůli časové náročnosti nechal už jen české STC, kde jsem zůstal jako STC Lead neboli manažer celého programu. Není to však to jediné, co dělám, dělám to nad rámec své práce. V Microsoftu pracuji jako produktový manažer pro oblast Microsoft 365, byznysových aplikací a Power Platform. STC mám tedy jako koníček, měl jsem to tak při škole a i teď při své práci, kam jsem se (alespoň podle mne) dostal i proto, že jsem byl v tomto suprovém programu.  

Co ti za ty roky STC dalo?
To je výborná otázka, spoustu věcí. Řeknu asi to nejdůležitější.

Probudilo ve mně vášeň se rozvíjet a posouvat se dál. O tom celé STC je. Projevilo ve mně zájem o moderní technologie. Ale ne stylu, že teď se naučím programovat (protože spousta lidí, když se řekne technologie, tak si představí programování), ale zájem o to, jak digitální svět funguje. Dnes už je každý podnik digitálním podnikem. Když se chci třeba nechat ostříhat, tak se musím objednat a už to pravděpodobně dělám přes internet. Přes internet si dneska mohu objednat taxík nebo jídlo. Všechny podniky už jsou dneska digitální, a to je důležité vnímat.

Zároveň mi STC ukázalo, že to není jenom o tom vystudovat vysokou. Naučilo mě, že je třeba stále se rozvíjet. Dneska mne inspiruje abych si dělal certifikace, zkoušel nové technologie a poznával svět.

Dalo mi network lidí. Když něco potřebuji, tak vím, za kým mám jít.  Jak jsem říkal, STC není jen o programátorech a o IT lidech, ale o lidech, které baví moderní technologie a chtějí dělat cokoliv. Znám díky tomu lidi, kteří se věnují právu v oblasti IT, znám lidi, které baví politika, znám lidi, kteří si zakládali startupy na marketing a tak dále. Zároveň mi STC dalo nová přátelství a komunitu. STC je program na dva roky, je to 60 lidí naráz, 30 studentů na jeden ročník, takže vždycky dva aktivní ročníky, ale není to tolik, jak se může na první pohled zdát, my se všichni známe, věřím, že jsme všichni kamarádi a jsme skvělá komunita.

Samozřejmě na mé dnešní pozici STC Lead mě STCčko nerozvíjí už jenom technicky, jako mě rozvíjelo jako studenta, ale dneska mi to dává i přesah třeba z hlediska people skills, takže vím, jak řídit lidi, vyzkoušel jsem si, jaké to je řídit program pro 60 aktivních studentů a 20 absolventů, takže 80 lidí. K tomu se samozřejmě také nedostane každý. Spolupráce s firmou Microsoft pro mě už tehdy, v mých šestnácti, sedmnácti letech byla naprosto nepředstavitelná. Jedná se o jednu z největších IT společností na světě, pro mě rozhodně nejlepší a nejzajímavější a bylo úžasné sledovat tu cestu. Osm let jsem se posouval nejen já, ale i Microsoft. Mohl jsem to sledovat nejen zvenku, pomocí nějakých portálů, které píší o produktech Microsoftu, ale opravdu zevnitř, jak se ta organizace jako taková mění i dneska pod vedením Satya Nadelly, a to si myslím že je úžasné.

A také mám i díky STC úžasnou práci. Splnil jsem si sen. Před dvěma lety, když jsem se dostal do Microsoftu už nejenom jako externista, ale opravdu jako zaměstnanec, tehdy jako konzultant pro umělou inteligenci a dneska produktový manažer pro Microsoft 365.

Kdo je podle tebe ideální STCčkař?
Nemusí to být ajťák, nemusí to být student IT. Musí to být někdo, kdo se chce rozvíjet, kdo se chce posouvat, kdo nechce po škole přijít domů, hodit batoh na zem a jít pařit nějakou PC hru. Měl by to být někdo, koho baví moderní technologie, koho baví zkoušet dělat něco nového, může se třeba zajímat o to, jak dělat videa, jak fotit, jak dělat digitální marketing nebo jak to vlastně všechno funguje, jak to do sebe zapadá. Baví ho se rozvíjet. Chce dát nějaký čas do seberozvoje. Je to o tom, že člověk hodně vystupuje z něčeho, co je mu známé, třeba ta střední škola, kde je zvyklý, že ráno vstane, jde tam a pak jde zase domů. Je to někdo, kdo se opravdu nebojí vyzkoušet něco nového, jít přednášet na konferenci, učit své učitele s technologiemi, pomoci třeba nasadit Microsoft 365 a další. Je to člověk, kterého baví moderní technologie v jakékoliv formě. Ať už technicky, nebo uživatelsky. Měl by v tom vidět nějakou přidanou hodnotu.

Kolik času týdně studenti programu věnují, je to časově náročné? Protože spousta studentů nemusí mít toho času úplně mnoho.
Tomu samozřejmě rozumím. V STCčku jsem začínal, když jsem byl na gymnáziu a ještě jsem k tomu měl konzervatoř, takže rozumím, že ten čas je omezený.

Každý týden v rámci školního roku máme webinář, to je přibližně hodina a půl. Jednou za jeden až dva týdny probíhá Sync projektových skupin, které na něčem pracují, dejme tomu hodinu. Počítám tedy, že minimálně dvě a půl hodinky týdně STC zabere. Děláme to po večerech, tak aby to samozřejmě nenarušilo školní docházku nebo nějaké vaše aktivity, kroužky a podobně. Dvě a půl hodiny je to holé minimum, potom už je to na každém. Já vždycky říkám, že kolik času do toho student investuje, tolik se mu vrátí.  O prázdninách samozřejmě dáváme volno.

Jsou také lidé, kteří do toho investují daleko víc než dvě hodiny týdně.

To už není povinné, to už je na každém, každý je svým pánem sebevzdělávání a seberozvoje. Někteří do toho věnují daleko více času, ať už v STC, nebo třeba i nad rámec toho v nějakých neziskovkách a podobně. Ti jsou pak jedni z nejlepších absolventů. Jsou to lidé, kteří se mnou pak pracují třeba v Microsoftu, což jsou momentálně tři absolventi STC. Někteří zakládají firmy nebo se po maturitě, nebo při vysoké škole dostávají na brigády a praxe k našim partnerům. Ale aby člověk prošel programem, stačí mu dvě a půl hodiny týdně.

Jaký je průběh přijímacího řízení?
Prvním krokem (a za mě to je ten nejtěžší), je vyplnit a poslat přihlášku, kde napíší své kontaktní údaje a potom informace o sobě. Pak natočí se krátké video (pozn. redakce: o tom, jaký problém kandidáti někdy měli a jak ho vyřešili). Toho videa se lidé často bojí, ale my nebudeme koukat na to, jak je to technicky zpracované, sestříhané. Vezměte mobil, udělejte klidně selfie kamerou minutové povídání. Nebudeme řešit technickou kvalitu videa, nebudeme koukat, jestli jste se přeřekli, neřešíme ani závažnost toho problému. Nám jde o to vidět, jak přemýšlíte. Takže vyplníte přihlášku, pošlete, potom ta přihláška projde filtrem a následně jsou dvě kola výběrového řízení. Běžně bývají osobně, ale teď, vzhledem k hygienické situaci v roce 2020 to bude online. U pohovoru vás nebudeme zkoušet z programování, nebo jak složité umíte excelové funkce, ale budeme se bavit o vaší motivaci, proč se hlásíte. Nebudeme se ani moc koukat kde jste dneska, ale kde můžete být za dva roky s námi.

Chceme vidět, že se chcete sami posunout. Ano, může padnout otázka co třeba dělá Microsoft, protože dneska už to není jenom o tom, že děláme Word, Excel, PowerPoint, Windows, ale máme spoustu zajímavých produktů třeba v oblasti cloudu, cloud gamingu. Doporučuji na tohle se podívat. Pokud máte nějaké projekty, nebo soutěže které jste vyhráli, klidně se o tom zmiňte, moc rádi něco uvidíme. U pohovorů se potkáte s absolventy nebo studenty STC, s lidmi z Microsoftu a případně se skupinou učitelů, kteří si říkají Microsoft Inovative Education Experts (MIEE), což jsou učitelé, kteří se stejně jako studenti STC chtějí posouvat v moderních technologiích a se kterými spolupracujeme. Takže s těmito třemi skupinami se můžete setkat. Pokud to půjde dobře, tak v těchto dvou kolech vás vybereme a v lednu se uvidíme už v STC2021.

Když se tam člověk dostane, jsou nějaké akce, na kterých se třeba potká s ostatními z  STC?
Jak jsem říkal, máme společné webináře. Ale co se týče osobního setkávání, tak máme čtyři vlajkové akce, které za ten rok v normální situaci STCčkař zažije. Samozřejmě teď se bavíme o běžné době, teď je to trochu jinak, ale i na to myslíme, a to určitě ještě zmíním. V normálním režimu je to jarní a podzimní teambuilding, kde se hrají deskovky, vezmou hudební nástroje prostě je to o tom se poznat. Potom máme Letní a Zimní školu, to jsou zase techničtější akce, probíhající přímo v Microsoftu, ty jsou spojené velmi často s hackathonem, kde zkoušíme vymyslet nějaký nový produkt, vyzkoušet si programování, ale taky s technickými přednáškami. Ty přednášky dělají jak absolventi STC, tak lidé z Microsoftu, ale z byznysu, od našich zákazníků a partnerů. Já velmi rád dávám jako příklad šéfa designu z Kiwi.com, Michala Matyščáka, který tradičně dělá přednášky a workshopy pro naše studenty na uživatelské rozhraní a na UX. To jsou takové hlavní eventy. Do toho se setkáváme po krajích, protože jak jsem říkal, jsme z celé ČR, občas se potkáme na nějaké konferenci. Těch příležitostí je spousta. Co se týče teď té doby, kdy se všechno musí dělat na dálku, to jsme se setkali třeba na Teambuildingu v Minecraftu. Byla to legrace. A také nás čeká virtuální zimní škola a hackathon. Takže možnosti jsou, vždy se něco dá najít.

Máš nějaký nejoblíbenější zážitek s STC?
Je to jeden den v lednu, kdy končí jeden ročník a začíná druhý ročník, tedy zážitek, který se opakuje každý rok. Tam se ty dvě skupiny protnou a vidí se. Je úplně úžasné vidět, jak se lidé, co s námi dva roky trávili neskutečně posunuli, co všechno zvládli a předat jim diplom a třeba je představit našim obchodním partnerům, našim zákazníkům a poděkovat jim, slyšet jejich příběhy a v úplném opaku vidět ty lidi kteří přichází, kteří jsou tam úplně nově, plni očekávání z nové spolupráce. To je pro mě nejlepší zážitek.

Co si vlastně po účasti v programu odnesou?
V zásadě učíme studenty čtyři oblasti: oblast uživatelských technologií – díky tomu se dozví co je to např. služba Microsoft 365, jak naplno využívat Office (což se třeba ve školní výuce tak moc podrobně neučí) a jak se třeba reálně využije Office ve firmách. Ukazujeme si také cloudové služby, jak fungují. Další druhá část se věnuje tzv. soft skills – jak vystupovat na veřejnosti, jak prezentovat, jak argumentovat nebo jak si sestavovat vlastní časový harmonogram. Další z části jsou tzv. hluboké technické webináře které jsou zaměřeny na cloudové technologie, na správu a vývoj. Ti, kteří jsou technického typu tak se dozvědí, jak tyto služby využijí v reálném prostředí, příkladem je např. umělá inteligence (AI), zpracování velkých dat, strojové učení nebo internet věcí (IoT). Ti, co nejsou zas až tak techničtí a vidí se v budoucnu jako marketéři či podnikatelé zjistí, jak jim tyto technologie pomůžou a jakým způsobem je mohou zakomponovat do svého podnikání. Poslední čtvrtá část je věnována opět soft skills – osobnostnímu rozvoji a konkrétně co se například týkají byznysu – leadership, vedení lidí, marketing či třeba obchod. Mimo tyto části mohou studenti získat také cenné zkušenosti a podporu od mentorů kteří jim pomohou se rozvíjet v nějaké konkrétní technologii a mimo se mohou a naučit rozvíjet nějakou vlastní komunitu, naučit se jak blogovat a jak se skupinou pracovat, což si myslím že je dobré dneska také vědět.

Zmiňoval jsi, že se studenti učí s technologiemi. Jaká z nich je tvá nejoblíbenější a jakou z nich osobně vidíš jako nejvýznamnější?
Za mě celkově cloudové technologie. Je to věc, která teď pomáhá růst. Jednak velkým firmám, které si do teď musely nakupovat vlastní servery v datacentrech (což samo o sobě trvá velmi dlouho vybudovat, teď je to na pár kliknutí v Azure portálu) jednak také malým firmám, jednotlivcům např. vývojářům aplikací růst v IT. A je to klidně i malá firma co se nepohybuje v IT, pro představu kadeřnictví. Minimalizují se počáteční náklady a dochází také k tzv. demokratizaci IT (tedy otevírání technologií každému, kdo má zájem).

Cloudové technologie umožnují každému soustředit se na vlastní business a outsourcovat IT věci kolem hardwaru, správy a podobně na někoho jiného, tady v tom případě na Microsoft. Velmi těžko budu sám říkat mojí nejoblíbenější technologii, jsem produktový manažer na Microsoft 365 takže se hodně věnuji Microsoft Teams, věcem kolem spolupráce, produktivity a bezpečnosti ale stejně tak mě baví věci ohledně Dynamics – podnikové systémy a podnikové aplikace. Stejně tak mě baví Microsoft Azure, na kterém jsem stavěl svojí závěrečnou práci na vysoké škole. Za sebe bych tedy znovu celkově řekl cloud. Je to velmi rychle rostoucí odvětví nejenom v Microsoftu, ale v celém IT sektoru. Je to i jedna z důležitých věcí, co učíme naše studenty, jak cloud vnímat, jak ho implementovat do svých nápadů.

Chceš něco vzkázat na závěr všem studentům středních škol?
Chtěl bych vzkázat, aby se lidé nebáli vyjít z komfortní zóny. V komfortní zóně se nestane moc nových zajímavých věcí a velmi pravděpodobně vás tolik neposune. Vystupte z ní. Ať už půjdete a přihlásíte se do Microsoft STC nebo si řeknete, že pro vás není, ale najdete si nějaký projekt, který vás donutí a učit se nové věci. Ať je to účast ve vaší školní radě, nebo přihlášení se do nějaké neziskovky. Až poté se budou dít magické věci. A to chcete!

Děkuji za rozhovor!

Přihlašování do STC2021 je již ukončené. Studentské Trenérské Centrum můžete sledovat na Instagramu, Facebooku, nebo číst blog studuj.digital, aby vám nový výběr neunikl.